De ArenA Tour, de stadiontour van de Johan Cruijff Arena, is sinds 1 juni weer toegankelijk voor bezoekers. Om de veiligheid en hygiëne in coronatijden tijdens rondleidingen te borgen, gebruiken de bezoekers in het stadion de innovatieve Nubart audiotour. De digitale audiotour ontvangt de bezoeker via de smartphone, in de gewenste taal, én daarmee alle informatie die tijdens de ArenA Tour ook door de gidsen wordt verstrekt, geheel corona roof.

“Met Nubart borgen we de veiligheid en hygiëne van bezoekers en zijn we toch in staat om het verhaal van de Johan Cruijff ArenA goed en duidelijk te vertellen.”

Nubart; Hoe werkt het?

De bezoeker van de Johan Cruijff ArenA ontvangt een fysieke Nubart-kaart, ter grootte van een pinpas. Deze kaart kan de bezoeker ontgrendelen door de QR-code, die is afgedrukt op de kaart, te scannen met de eigen smartphone. De digitale omgeving van Nubart wordt automatisch geopend op de smartphone van de bezoeker die daarna de gewenste taal kan kiezen. Vervolgens start de audiotour en kunnen verschillende typen content afgespeeld worden, zoals: audiotracks, video’s, documenten en afbeeldingen. Daarnaast verzamelt Nubart verschillende soorten data (AVG-proof) om de ArenA Tour continu te verbeteren en optimaliseren. Denk aan data over hoe bezoekers de audiogids gebruiken, directe feedback en reviews.

Besmettingsgevaar

Voor de uitbraak van het Coronavirus werden er veel groepsrondleidingen gegeven in de Johan Cruijff ArenA. Vanwege het coronavirus is een rondleiding met gids niet meer mogelijk i.v.m. besmettingsgevaar. Bij een aantal van deze rondleidingen lopen bezoekers dicht bij elkaar en gebruikt men traditionele audiogids-apparaten om te luisteren naar de gids. Het gebruik van traditionele apparaten is extra risicovol, omdat deze meerdere keren per dag van ‘hand tot hand’  worden doorgegeven onder bezoekers.

 

Coronaproof rondleiden

Bij het gebruik van Nubart ontvangt de bezoeker een persoonlijke kaart waarmee gemakkelijk individueel, op 1,5 meter afstand van elkaar, de ArenA Tour gevolgd kan worden. De kaart hoeft na de rondleiding ook niet geretourneerd te worden, waardoor een extra risico op besmetting wordt voorkomen. Daarom heeft de Arena sinds 1 juni ook de Nederlandse taal aan de Nubart audiogids toegevoegd.

Vanaf augustus 2019 worden internationale fans al rondgeleid met de Nubart-kaart om de ArenA Tour voor hen toegankelijker te maken. De audiogids werd al in het Duits, Engels, Frans, Italiaan en Spaans aangeboden; aangezien ruim de helft van de 165.000 jaarlijkse bezoekers (2019), buitenlandse toeristen zijn.

Daarnaast biedt Nubart ultracompact karton aan als nieuw materiaal voor het bedrukken van de kaarten (in plaats van voormalig Bio-PVC). Volgens recente studies is de levensduur van het SARS-CoV-1-virus op een kartonnen oppervlak namelijk slechts een derde van de levensduur op plastic oppervlakken, zoals die vaak worden gebruikt voor de vervaardiging van elektronische apparaten.

 

Meer beleving internationale fans

Bijna een jaar na de introductie van de innovatieve audiogids in de Johan Cruijff ArenA stelt Jan Woering, Manager Stadium Tours, dat Nubart aan de verwachtingen voldoet: “Alle informatie die onze gidsen vertellen aan de bezoekers, is in de meest populaire buitenlandse talen te horen via de Nubart audiogids. Op die manier zijn we er zeker van dat ook de internationale fans alle relevante informatie meekrijgen en de tour optimaal beleven. Een mooie bijkomstigheid is dat de Nubart audiogids ook uitkomst blijkt te bieden voor het geven van ‘Coronaproof’ rondleidingen. Met deze audiogids borgen we de veiligheid en hygiëne van bezoekers en zijn we toch in staat om het verhaal van Johan Cruijff en ons stadion op een duidelijke manier te vertellen.”

 

Dataverzameling gebruikersgedrag bezoekers

Wekelijks ontvangt de Johan Cruijff ArenA een datarapport van Nubart. “Met Nubart verzamelen wij data, AVG-proof, die het gebruikersgedrag van de bezoekers monitort; welke ‘Points of Interest’ zijn populair? Welke minder? En hoelang is men geboeid door de content die we aanbieden? Informatie die ons continu inzichten geeft over hoe wij de tour verder kunnen optimaliseren en nog beter laten aansluiten bij de behoefte van de fan.”